Ur Kakaniens fatabur (10)

”Du kan inte av hans utseende gissa dig till något yrke, och ändå ser han inte ut som en  man som inte har något yrke. Och tänk nu efter hurudan han är: Han vet alltid vad han har att göra; han kan se en kvinna i ögonen; han kan när som helst anställa ingående betraktelser över vad som helst; han kan boxas, han är begåvad, viljekraftig, fördomsfri, modig, uthållig, gåpåaraktig, sansad och klok – jag tänker inte alls undersöka det så i detalj; han må gärna för mig ha alla dessa egenskaper. För han äger dem i alla fall inte!

De har gjort honom till vad han är och utstakat hans väg, och ändå tillhör de honom inte. När han är ursinnig är det något som skrattar inom honom. När han är nedstämd har något i görningen. När han blir gripen av någonting ställer han sig avvisande. Varje dålig handling borde i ett eller annat avseende synas honom god. Och först ett plausibelt sammanhang lär för honom alltid bli det avgörande för hans uppfattning om en sak.

Ingenting är för honom fast och orubbligt. Allt är mäktigt en förvandling, delar i ett helt, i otaliga hela som förmodligen tillhör ett överhelt, om vilket han likväl inte vet det ringaste. Så är varje hans svar ett delsvar, varje känsla en åsikt, och det spelar för honom aldrig någon roll vad en sak är, ty det enda han fäster sig vid är en eller annan bifråga, ett slags beledsagande ‘hurudan den är’. Jag vet inte om jag uttrycker mig tillräckligt klart för att du ska förstå mig?”

”Jo då”, sade Clarisse. ”Men jag tycker det är mycket sympatiskt av honom”.

– Robert Musil, Mannen utan egenskaper, 1930-1942.

Lämna en kommentar

Filed under Citat, Litteratur

Kommentera

