Äntligen, det ljusnar!

Skrivet i Corren 7/12:Corren.

Om det deprimerande kunskapsfallet fortsatt, hade man nästan frestats att instämma i Frank Zappas gamla uppmaning till eleverna: ”Drop out of school before your mind rots from exposure to our mediocre educational system. Go to the library and educate yourself if you’ve got any guts”.

Men efter alltför många år av försämrade skolresultat, synes det äntligen blivit ett positivt trendbrott.

Förra veckan presenterades den internationella mätningen TIMMS 2015, som visade att svenska fjärde- och åttondeklassare förbättrat sig i matematik och naturvetenskap. Denna vecka vittnar OECD:s nya PISA-undersökning om att våra 15-åringar ryckt upp sig i matematik, naturvetenskap och läsförståelse.

Detta kan inte sägas vara annat än en tidig nationell julklapp, samt ett glädjande betyg till såväl elever, lärare och rektorer vars ansträngningar fått kurvan att vända. Och ska någon äras politiskt, så har väl den tidigare utbildningsministern Jan Björklund skäl att fästa en fjäder i hatten på sig själv.

I den bästa av världar hade det sannolikt varit hälsosammast om skolan lämnats ifred från alla dessa klåfingriga partipolitiska ingrepp och ”progressiva” reformer som drabbat Sveriges utbildningsväsen sedan 60-talet och framåt.

Redan 1970 rasade bildningstitanen Sven Stolpe (han rasade förvisso ständigt) över de ”totalt inkompetenta, skrytsamma och naiva politruker” som på ”några få år lyckats underminera det dyrbaraste vi äger – den svenska utbildningen och kulturen”.

1977 kom ett slags kvitto på Stolpes kritik i form av Carin Mannheimers TV-serie Lära för livet om en samling niondeklassare i en skola präglad av stök, bråk och uppgivenhet (dramat utlöste en stormig debatt och belönades med Stora journalistpriset).

Regeringar av både borgerligt och socialdemokratiskt märke kan broderligt dela på ansvaret för det mindre lyckade experimenterandet genom åren. Med Jan Björklund skedde en politisk attitydförändring. Fokus återgick till att sättas på kunskap, disciplin och ordning – något som nu ser ut att börja bära frukt.

Dock är det fortfarande lång väg kvar innan vi når toppen. Resultaten är bättre, men i internationell jämförelse ändå medelmåttiga och således inget vi kan nöja oss med.

Frank Zappa hade säkert hållit fast vid sitt drastiska råd till kunskapstörstande elever att lämna skolan. Det är knappast att rekommendera, särskilt som det ljusnar i klassrummen. Men nyttan av kompletterade biblioteksstudier kan vi nog alla skriva under på.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Skola och utbildning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s