Varför inte en nål i kavajslaget?

Dandys 1830Du är en stilmedveten människa som gärna rör dig genom tillvaron i kostym. Utmärkt, fortsätt med detta. Men du kanske ibland funderar på något som kan skilja ut dig en smula från andra i den välekiperade mängden? 

En snygg, men underskattad, detalj att överväga är då kavajslagsnålen. På ett lagom diskret sätt piffar den upp din mundering och ger samtidigt ytterligare lite trevlig relief åt din personlighet. Om man har förstånd att hantera denna accessoar rätt, förstås. 

Pins att spöka ut sig i finns det oceaner av, det mesta är skräp. Det gäller att välja med smak och måtta. Allt som är plastigt och blaffigt går naturligtvis bort, billig produktreklam likaså, ej heller är nålar med politiska budskap att rekommendera. Att skylta med partimärken uttrycker vulgaritet (även bland eventuella likasinnade som har sinne för vett och etikett) och riskerar bara att stöta bort hederligt folk. 

Förutom det primära syftet att förhöja det sofistikerade åt klädseln en grad eller två, ska du vinna på kavajslagsnålen, bli aningen mer intressant. Ett gott råd är att besöka en antikvitetshandlare, gå på loppis eller kolla in en auktionssajt som Tradera på nätet. Sådana ställen härbärgerar vanligen högar av olika slags nålar. Botanisera och försök  hitta vad som kan passa just din karaktär.

Här är två exempel från min egen kollektion av kavajslagsnålar: 

Kavajslag Gustaf V

Detta är en guldfärgad metallnål i form av Gustaf V:s monogram, som jag tycker både är kul och stilig att bära. Om någon undrar: nej, rojalist är jag icke! Min uppskattning av det svenska kungahuset är synnerligen begränsad.

Däremot gillar jag Gustaf V:s sardiner och framför allt: att det var han som etablerade tennisen i Sverige. Nålen bär jag som skämtsam hyllning till racketkungen Mr G som ofta spelade på banorna i Särö, smultronstället en bit utanför min hemstad Kungsbacka.

Kavajslag ballong

Även denna nål är i guldig metall och föreställer som synes en luftballong. Lika mycket som en frihetssymbol är nålen en hommage till den franske vetenskapsmannen och ballongfararen Camille Flammarion (1842-1925).

I låg höjd över den europeiska kontinentens åkrar, hustak och ängar svävade han fram, jagad av beridna tullare och passpoliser som ilsket skrek efter giltiga identitetshandlingar. Oåtkomlig i sin ballong svarade Flammarion lugnt: ”Mina herrar, jag befinner mig utanför er domän”.

Lämna en kommentar

Filed under Stil

Kommentera

