Therese Bohman skriver så bra

Therese Bohman Den andra kvinnan

Åker SJ-tåg genom Skåne, Småland, Östergötland och på stationen innan jag skyndade ombord till min reserverade plats i andra klass, gjorde jag ett hastigt nedslag på Pocketshop och köpte Den andra kvinnan av Therese Bohman för 89 kronor, en bok som jag länge tänkt läsa men som det inte blivit något av med. Tills nu, och medan det murrigt decembergråa landskapet susar förbi därute finner jag mig skruvstädsaktigt fångad av berättelsen mellan de mjuka pärmarna, och igenkännande nickar jag åt rader som de här:

Jag har letat efter andra som är som jag i böckerna. Eller efter dem som är som jag vill vara: som utsätter sig för livet, som älskar och förlorar, som inte distanserar sig från livet med ideologier och teorier.

Eller de här:

Bara skönheten kan rädda oss, skrev Dostojevskij. Jag brukade tänka på det på skrivarskolan, där det fanns en outtalad misstänksamhet mot allt som var vackert, från sådant som att inga tjejer på skrivarskolan verkade använda smink, till en skräck för vackra formuleringar, vackra scener, vackert språk. Det var det vackra som fick mig att intressera mig för konsten och litteraturen från början, hade den inte varit vacker hade jag inte velat ha den. Mitt behov av kultur började som underlag för drömmar, idéer om hur livet skulle kunna vara i allra bästa fall, ett slags språngbräda mot högre höjder.

Jag älskar denna roman.

Lämna en kommentar

Filed under Litteratur

Kommentera

