Folksvamlaren i Borås

Folktalaren

Utanför stadshuset i Borås står denna skulpturgrupp, Folktalaren, skapad av Sven Lundqvist 1957. När jag jobbade på Borås Tidning, det var några år sedan, hade jag en idé om att ”intervjua” varje medverkande figur som stått där i ett halvt sekel och lyssnat tålmodigt.

Folktalaren själv skulle vara modellerad efter Yngve Gamlins klassiskt mördande politikerparodi Tristdebatt i första svamlaren. Vilket jag i artikelns avrundning parentetiskt skulle påpeka inte var ett grundlöst påhitt, utan faktiskt skulpturen Sven Lundqvists ursprungliga inspiration till verket (Gamlins sketch är också från 1957).

Det grämer mig lite fortfarande att det hela aldrig blev av.

1 kommentar

Filed under Konst, Kultur

One response to “Folksvamlaren i Borås

  1. LS

    Jag minns när folktalaren blev ombyggd till ett utedass och den tålmodigt lyssnande folkskaran därmed blev en toalettkö. Teknistskämt. Ger för övrigt anledning till eftertanke om vissa politikers uttalanden…

Kommentera

