88:an är kung

Skrivit i Corren 27/Corren.4:

En försmak av sommar: årets GB-glassar har anlänt till Correns personalrestaurang. Sortimentet innehåller en rad nyheter, som Magnum Créme Brulée. Ärligt talat bryr jag mig föga.

Huvudsaken är att 88:an håller ställningarna. Hemska tanke om den försvann. Det skulle ju kännas ungefär som när läsken Merry upphörde att existera.

Ni minns väl Merry? En svensk variant av 7-Up, fast godare. Given under coola softardagar när man som liten åkte till badstranden, spelade minigolf och läste Kalle Ankas pocket på en filt i solen. Vi var lyckliga så länge Merry fanns. Sommaren blev aldrig sig riktigt lik sedan.

Tur att 88:an är still going strong. Denna oslagbara kombination av vanilj, ischoklad och nötkrokant bör räknas som del av vårt kulturarv, tycker jag. Nästa år har 88:an funnits ett halvt sekel på marknaden.

Den lanserades 1964 av GB:s dåvarande ärkerival Trollhätteglass, gjorde knallsuccé direkt och är enda glassen från företaget som överlevde fusionen med GB i 70-talets början. Det florerar en del märkliga historier om varför 88:an heter som den heter.

Men sanningen är simpel: det var den 88:e produkten som Trollhätteglass tog fram, därav namnet. Ät och njut i solig frid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.