100 år i cykelfabriken

När cykeln hade premiär i Sverige 1867 kostade det nya fordonet bokstavligt talat skjortan. Hugade spekulanter avkrävdes en omfattande kapitalinvestering. Ännu vid förra sekelskiftet var normalpriset för en cykel runt 250 kronor, vilket för en vanlig knegare motsvarade en halv årslön.

Men det där skulle snart bondsonen Birger Svensson i Varberg ändra på. 1908 startade han en egen verkstad för att montera ihop cyklar som kunde säljas till mera humana priser. Sitt företag kallade han Svenska Cykeldepoten. 1917 bytte rörelsen namn till Monark, som vid Birger Svenssons död 1944 hade blivit Sveriges ledande cykeltillverkare med 2000 anställda.

Från att främst vara ett nöje för överklassen hade cykeln nu fått en stabil position som ett folkligt bruksfordon.

Framgångssagan Monark fyller hundra år i år, vilket Varbergs länsmuseum uppmärksammar med en utställning som handfast visar företagets utveckling genom tiderna.

Här kan besökarna beskåda en av Monarks tidigaste produkter – den rejäla damcykeln av modell ”Krünens” – jämte massor av andra spännande ting. Som exempelvis ett vidunder till militärmotorcykel som tillverkades för armén under andra världskriget, samt ett läckert gäng skotrar och mopeder.

Monark-koncernen har nämligen inte enbart producerat trampcyklar under årens lopp, utan även andra typer av fortskaffningsmedel. Bland annat båtar (!).

– Det vi visar här är bara ett axplock. Men det vi saknar i samlingarna är Limex-skidorna från 60-talet. De var gjorda av trä och många har därför blivit uppeldade. Är det någon som råkar ha Limex-skidor hemma så tag kontakt med oss direkt, säger länsmuseets Åsa Axberg.

I en monter kan man även studera modeller av trafikmärken och annat pedagogiskt material från 50-talet. Även detta är framtaget av Monark.

– Efter andra världskriget började det rulla massa bilar på vägarna och det talades om att förbjuda barncyklar eftersom dödligheten var så hög. Då sponsrade Monark en riksomfattande trafikskola där man byggde upp små gator som barnen fick cykla på i utbildningssyfte. En halv miljon barn beräknas ha gått i den trafikskolan, berättar Åsa Axberg.

Den som vill fördjupa sig ännu mer i cykelhistorien erbjuds boken Alla dessa monarkare, som speglar Monark från fabriksarbetarnas horisont.

– Vad vi ville göra var inte att skriva en bok som skildrar företagsledningens förträfflighet. Utan som istället tar fasta på människorna på golvet, säger författaren Gunnar Carlsson.

Han och medskribenten Gunder Karlsson har talat med närmare 200 arbetare som varit verksamma på den gamla cykelfabriken. Boken innehåller även mycket unik bildmaterial.

– Det många roliga berättelser i boken och även levnadsöden som är tämligen tragiska, säger Gunnar Carlsson.

Monark förlorade sin marknadsledande ställning när den utländska konkurrensen hårdnade på 70- och 80-talen. Företaget genomgick rader av rekonstruktioner innan Monark 1995 blev ett varumärke i gruppen Cycleurope.

Men huvudkontoret finns ännu kvar i Varberg, liksom fabriken som tillverkar över 100 000 cyklar om året.

– Det är imponerande med ett företag som fortfarande finns kvar efter hundra år. Jag tror att utställningen kan locka alla från dem som är lite intresserade till dem som är djupt nördiga, säger Åsa Axberg.

(Borås Tidning 2008-06-17)

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.